Zomaar een jaar verder - Reisverslag uit Perth, Australië van Jilka Meeder - WaarBenJij.nu Zomaar een jaar verder - Reisverslag uit Perth, Australië van Jilka Meeder - WaarBenJij.nu

Zomaar een jaar verder

Door: Jilka

Blijf op de hoogte en volg Jilka

27 September 2014 | Australië, Perth

Zo ik ben er eens lekker voor gaan zitten. Het regent en Jeroen is bezig met de auto ruit schoonmaken, Onne is de helpende hand, dus dat duurt nog wel eventjes voordat die klaar zijn ;-)

Inmiddels zijn we alweer wat maandjes verder en we kwamen er deze maand ook achter dat we precies vandaag alweer 1 jaar in Perth zijn. En ook nu zeg ik weer, de tijd vliegt voorbij zonder dat je er erg in hebt. Voor mijn gevoel is het nog maar een paar maanden dat we hier zijn. En ik ben blijkbaar niet de enige, want vrienden van ons die 1 week later dan ons zijn gearriveerd in Perth denken er net zo over. We zijn nog steeds bezig met de omgeving te ontdekken en te verkennen. We ontmoeten nog steeds nieuwe en interesante mensen. En we zijn nog steeds wat dingen in huis aan het opruimen en inrichten.

Maar goed, 1 jaar alweer. Een hoop al gedaan en gezien. Voor mijn gevoel nog te weinig ondernomen in de buurt, maar dat komt waarschijnlijk ook door de mega afstanden en natuurlijk mijn zwangerschap. De afstanden zijn hier toch wel even wat anders dan we in NL gewend waren. Een weekendje weg en daar 5 uur voor rijden is eigenlijk helemaal niet vreemd hier. Moet je dat in NL eens voorstellen, goh waar zou je dan wel niet zitten in Frankrijk of Duitsland. We hebben pas wel een mooie kaart gekocht met 4 wheel drive routes. Maar ben bang dat we dat nog heel eventjes uit moeten stellen met 2 kleine kinderen. Maar goed, we kunnen ons alvast maar voorbereid hebben niet waar. Er is nog genoeg te zien en te beleven in WA. Ons wensen lijstje wordt er helaas niet korter op. Want ook buiten WA is er nogal wat te zien en te beleven. We hopen komend jaar echter wel wat van ons lijstje te kunnen strepen.

Ik heb er de foto’s maar even bij gepakt want ik wist niet zo goed meer wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen tijd. We hebben natuurlijk de gewone dagelijkse dingen en bezigheden door de weeks. De playgroup voor Onne waar hij altijd met veel plezier naar toe gaat. Gezellig spelen met andere kinderen van zijn leeftijd en moeders gezellig kletsen en ervaringen uitwisselen. Altijd handig hoor. Doordat de kinderen ongeveer even oud zijn komen ze in dezelfde fases terecht. De een iets eerder dan de ander, waardoor je er dus iets wat op voor kunt bereiden. We zijn nog naar een wildpark geweest waar je de kangaroes kon voeren. En ook echt tussen de geiten en schapen kon lopen. Dit vond Onne echt geweldig. Ook kangaroepoep rapen vond hij interessant.

Eind juli hebben we nog een snert middag georganiseerd voor een heel stel Nederlanders die we kennen. Doordat het natuurlijk winter was en ook zeer regelmatig snert weer was, vonden we het leuk om een middagje snert te eten. Dit was een zeer geslaagde en gezellige middag en de snertpan is uitgeschraapt. Volgend jaar maar iets meer maken ;-) Naast de snert hadden we ook roggebrood met spek en lekkere kaas. Zoals jullie kunnen lezen komen wij hier echt niks te kort hoor. En op zo’n middag besef je echt niet dat je mijlen ver van ons kikkerlandje vandaan bent.
Begin augustus zijn we nog lekker eventjes een weekendje weg geweest naar Guilderton. Dit was gelukkig geen 5 uur rijden maar slechts anderhalf uur. We hadden een huisje gehuurd op een camping die aan het strand lag. En tja je hebt echt niet veel meer nodig hoor, zand, water en een beetje zon. En dan kom je de dagen prima door. Wel verbaas ik me erover dat iedere keer als we de “grote” stad verlaten er ook echt niks bijzonders onderweg te vinden is. Geen normale supermarkten, geen slager, geen bakker. Ja van die camping winkels met de nodige ingevroren vlees en groente. Je zou verwachten dat je dat nu toch wel eens moet weten en gewoon alles mee moet nemen. Maar om eerlijk te zijn maak ik iedere keer weer die fout, dan denk ik ach ze zullen er vast wel een bakker of een slager hebben waar we wat kunnen halen voor het avond eten. Maar helaas. Niet dat we dat weekend wat te kort gekomen zijn hoor, in tegendeel. Want er gaat natuurlijk wel eea mee aan eten en drinken en meestal is dat te veel voor die paar dagen. Verder was het een heerlijk weekend met echt prachtig weer. Het huisje was wel heel erg basic, maar goed dat mocht de pret niet drukken.
Eind augustus hebben we nog een opening van het tulpen festival in Araluen gehad. Ja een tulpen festival ja. Erg grappig om te zien dat er zelfs hier tulpen groeien. We wisten al dat er iets aan zat te komen aangezien er op de Dutchies site in mei al een berichtje gestaan had om mee te helpen om de bollen te planten. Helaas waren wij toen net in NL. We hadden die dag echt prachtig weer en konden heerlijk genieten van de mooie tulpen die prachtig in bloei stonden. Ook was de Dutch Butcher aanwezig met een stand met boodjes kroket. Heerlijk hoor.

Jeroen moest eind augustus ook nog voor een paar dagen in Darwin zijn voor een beurs. Daar waren we nog nooit geweest dus dat is altijd leuk want dan mag er weer een nieuw stickertje geplakt worden op de wereld kaart . Darwin opzich stelt niet zo heel veel voor begreep ik van Jeroen. Het is een kleine stad. Maar wel mooi aangelegd en groen. Maar of het de moeite is daar nogmaals heen te gaan betwijfel ik. Ook moest hij nog voor een paar dagen naar Brisbane voor weer een ander event. Zo heeft tie een een korte tijd aardig wat vlieg uurtjes gemaakt. Gelukkig hoeft hij daarna niet nogmaals weg, al had het niet veel gescheeld of hij had nog even op en neer gemoeten naar Batam voor een inspectie. Maar dit zag ik niet echt zitten zo in de laatste weken van de zwangerschap. Gelukkig was daar vanuit Huisman wel begrip voor.

Jeroen is verder nog verhuisd met zijn kantoor. Het bedrijfje waar hij onderhuurde is helaas failliet en Jeroen moest dus wat anders zoeken. Hij zit nog in dezelfde straat alleen een paar gebouwen verder, op de 24ste verdieping met uitzicht over de rivier. Van de week heeft hij ook weer de dolfijnen zien zwemmen. Je kan het slechter treffen toch. Jeroen heeft voor zijn verjaardag een mooie nieuwe sport fiets gekregen en heeft dan ook de intentie om een aantal keer in de week naar het werk te fietsen. Er is gelegenheid om je fiets veilig te stallen en er is een douche op de verdieping waar hij werkt, dus ideaal. Eens zien wanneer de eerste keer is 

En dan is het aftellen begonnen. Nog 3 weken tot de uitgerekende datum. We zijn dan ook erg nieuwsgierig naar onze meid. En ook hoe Onne erop gaat reageren. We hebben wel het idee dat hij weet dat er wat gaande is. Zo af en toe krijg ik een kusje op mn buik en hij weet dat er een baby inzit. Althans, dit wordt meerdere malen per dag herhaald, in de hoop dat hij straks niet echt heel verbaasd op kijkt.

En dan komen ook over twee en een halve week Jeroen zijn ouders aan. Die hebben de primeur. Ze kijken er erg naar uit. En wij vinden het ook erg leuk dat ze komen. Het is toch leuk om te laten zien hoe en waar je leeft en waar je voor gekozen hebt.

Zo inmiddels schijnt het zonnetje weer even, de auto is weer zo goed als schoon. Onne is druk met de lego auto’s en ik ga zo maar eens wat voor het avond eten voorbereiden. Het wordt lasagne vanavond.

Goed weekend voor jullie.
Veel liefs vanuit Perth.

• 27 September 2014 - 17:01

Vivian:

Wat gaat een jaar toch snel. Leuk dat jullie het zo naar je zin hebben en allemaal leuke dingen meemaken. Nog maar 3 weken en dan komt jullie dochtertje, we zijn heel benieuwd. Helaas kunnen we niet even komen kijke , Jeroen zijn ouders hebben echt veel geluk en jullie ook. Voor Onne zal het ook super zijn als opa en oma er zijn om lekker mee te spelen, zeker als iedereen bezig is met je nieuwe zusje. Geniet ervan.
    Groetjes

• 27 September 2014 - 17:29

Arie:

zo dat is een mooi verslag zeg , een jaar alweer ,wat gaat het snel ,fijn dat het goed gaat ,en leuk dat jullie ons op de hoogte houden , en de baby op komst spannend hoor geniet er van , dat doen wij ook nu we opa en oma zijn geworden van isabeau ik vind het leuker als ik verwacht had , wel geniet van de aankomende tijd en zoetemelk succes met je nieuwe fiets ha ha
    groetjes Arie en Karin

• 27 September 2014 - 18:21

Monique:

Hoi, hoi,

Wat een leuk verslag weer. En wat gaat de tijd toch snel! Geniet binnenkort van en met elkaar als Jeroen zijn ouders er zijn. En sterkte met de laatst loodjes.

Lieve groetjes,
    Monique

• 27 September 2014 - 20:42

Cynthia Van Dongen:

Nou jilka, ook wij hebben het berichtje.ontvangen hoor. Weer leuk om te horen dat.jullie je draai al aardig gevonden hebben. De zwangerschap zit er al bijna op en tot nu toe gaat alles gelukkig moed met je

• 27 September 2014 - 21:51

Ineke En Cor:

Weer leuk om jullie ervaringen te lezen. Het gaat inderdaad snel, het lijkt alsof jullie ook maar net in Nederland geweest zijn.
    Sterkte met de laatste loodjes, we hopen het snel te horen.
    Dikke kus voor alledrie (vier!!)

• 27 September 2014 - 23:18

Congo Tromp:

Wat leuk om weer wat te lezen over jullie dagelijkse beslommeringen. En dat jullie alweer een jaar daar wonen, is inderdaad heel snel gegaan. Kop op Jilka met de laatste loodjes. En voor over een paar weken, heel veel plezier met jullie (schoon) ouders. Geniet er maar van hoor.

• 29 September 2014 - 08:46

Anja Van Den Berg:

Hallo Jilka, Jeroen en Onne.

Wat een mooi verhaal! Weer heel wat ervaringen rijker. Ik lees het elke keer en geniet er ook van. Toch leuk dat de Nederlandse tradities in ere worden gehouden. Tulpen en een snertmiddag, heel leuk. Ik wens je heel veel sterkte met de bevalling en wacht natuurlijk op je volgende verhaal met foto's. Hartelijke groeten vanuit Zwijndrecht.